-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41959)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16924)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7996)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2870)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2211)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1697)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:25387 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

در خصوص تاريخچه قوم يهود و خلقيات يهوديان اطلاعاتي را در اختيار ما قرار دهيد.

در دو محور سامان مي يابد:

أ) پيشينه قوم يهود

قوم يهود كه از آنان به بني اسرائيل نيز ياد مي شود، از سامي ها هستند و سامي ها از اعقاب سام، پسر نوح محسوب مي شوند. (1) اقوام سامي عبارتند از: اكدي ها (بابلي هاي قديم) ، آشوري ها، كنعاني ها، اكرامي ها و عرب ها .

اين اقوام همگي تا چهار هزار سال پيش از ميلاد با يكديگر در شبه جزيره عربستان زندگي مي كردند.

جزيرةالعرب در آن زمان سرزميني باران خيز بود اما (2) در اثر تغييرات جوّي و جغرافياي طبيعي، مهاجرت آنان از آن سرزمين آغاز شد. عرب ها به سوي فلسطين روي آوردند بنابراين زبان همه اين قبايل عربي بود كه پس از مهاجرت تحول و تغيير يافته . (3) روايات تورات نشان مي دهد كه هجرت يهوديان از قرن هشتم قبل از ميلاد آغاز شد.

منابع تاريخي، پيشينه اين قوم را بيشتر در بي خانماني و پراكندگي و بيانگردي نشان مي دهد. براي هجرت و پراكندگي شان غير از عوامل جغرافيايي و طبيعي، عوامل ديگر نيز مؤثر بوده اند.(4)

قوم يهود پس از سرگرداني بسيار به سواحل مديترانه رسيدند، كه امروز فلسطين ناميده مي شود؟ در آن جا اقامت گزيدند ، در حالي كه ساكنان اصلي و بومي فلسطين سامي نژاد و عرب بودند . آنان از سواحل درياي اژه به فلسطين آمده بودند. و آنان را كنعانيان و سرزمين فلسطين را ارض كنعان مي گفتند. اين ها يهودي نبودند، يهوديان بعدا به اين سرزمين مهاجرت كردند.

در واقع فلسطين توسط يهوديان اشغال شد.(5)

درخصوص وجه تسميه اين قوم به يهود اختلاف است. برخي گفته اند كه يهود به معناي هدايت يافته است و علت آن توبه قوم موسي از گوساله پرستي است. برخي ديگر گفته اند به اين قوم از آن جهت يهود گفته شد كه به فرزند چهارم حضرت يعقوب كه يهوذا نام داشت، منسوب هستند يهوذ معرّب هود است و نقطه آن حذف گرديده است.(6)

تاريخ سياسي قوم يهود را مي توان به هفت دوره تقسيم كرد:

1 - از ابراهيم خليل تا دوره موسي، دوره توقف چهار صد ساله در مصر؛

2 - از موسي تا شائول، دوره خلاصي بني اسرائيل از بردگي در مصر و بعثت حضرت موسي در كوه سينا و چهل سال گردش قوم در دشت؛

3 - از شائول تا تقسيم مملكت يهود كه تخمينا 120 سال و شامل دوران ترقي يهود تحت سلطنت داوود و سليمان است؛

4 - از تقسيم تا انتهاي تأليف عهد قديم (تورات) كه تقريبا 500 سال طول كشيد و شامل وفات سليمان و انقراض سلطنت اسرائيل است؛

5 - مراجعت از اسيري تا بعثت مسيح؛

6 - آمدن مسيح تا انهدام اورشليم؛

7 - انهدام اورشليم به بعد كه يهوديان در جهان پراكنده شدند.(7)

متأسفانه بيشتر يهوديان از آموزه هاي اخلاقي دين فاصله گرفته اند. دستورهاي ديني يهود به كسب فضايل اخلاقي سفارش كرده و از رذايل اخلاقي برحذر داشته اند، مثلا دين يهود انسان ها را به حمايت از فقيران، نهي از ظلم به ديگران، احترام به والدين و رعايت حقوق اجتماعي دعوت كرده اند. (8) اين در حالي است كه يهوديان معروف ترين قوم در عدم بهره گيري از آموزه هاي اخلاقي هستند. داده هاي تاريخي نشان از آن دارد كه يهوديان وحشي ترين انسان ها بوده اند! گوستاولوبون فرانسوي مي نويسد:

يهوديان انسان هايي هستند كه تازه از جنگل وارد شهر شده و هميشه از صفات انساني بي بهره بوده اند، چرا كه هميشه مانند پست ترين مردم روي زمين زندگي مي كنند...

بني اسرائيل هميشه مردمي خونريز و بي غيرت بوده اند، حتي زماني هم كه يهود بر كشورها حكومت مي كرده است، از خون ريزي دست برنداشته اند.(9)

در ادامه به بعضي ديگر از خصوصيات اخلاقي يهوديان اشاره مي شود:

1 - كشتن پيامبران الهي

در قرآن آمده است: ما به موسي كتاب تورات عطا كرديم و از پي او پيغمبراني فرستاديم و عيسي پسر مريم را به ادلّه روشن حجت ها داديم و او را به واسطة روح القدس اقتدار و توانايي بخشيديم. آيا هر پيامبري كه بر خلاف هواي نفس شما از جانب خدا امري آورد، از امرش سرپيچي كرده، از راه حسد گروهي را تكذيب مي كنيد و گروهي را به قتل مي رسانيد؟!(10)

از برخي روايات استفاده مي شود كه كشتن پيامبران الهي به اندازه اي براي يهود طبيعي بود كه روزي از طلوع فجر تا طلوع آفتاب هفتاد پيامبر را كشته ، سر از بدن آن ها جدا كرده و سپس به مغازه هاي خود رفته و مانند روزهاي ديگر كار روزانه را شروع كردند! از جمله پيامبراني كه توسط يهود كشته شدند، حضرت يحيي و حضرت زكريا (ع) بودند. اين دو پيامبر به دليل منع يهود از اعمال زشت و غير انساني كشته شدند!(11)

2 - حيله و نيرنگ

اين دو صفت غير انساني در طول تاريخ همچون دو عصاي محكمي بوده كه هميشه يهود در كارهاي خود بر آن ها تكيه زده ، در قرآن بدين صفت يهوديان اشاره شده است:

يهود با خدا مكر كردند، خدا هم در مقابل با آن ها مكر نمود و خداوند از هر شخصي بهتر مي تواند مكر نمايد.(12)

3 - پيمان شكني

اگر كسي بخواهد پيمان شكني را در قالب انسان ها ببيند، بايد به يهوديان نگاه كند، زيرا يهوديان پيمان ها و عهدهاي بسياري را زير پا گذاشته و به واسطة آن شرافت و كرامت انساني را لگدمال كرده اند. پيمان هايي كه يهوديان با پيامبر (ص) بستند و سپس پيمان شكني كردند، اين مدعا را اثبات مي كند.(13)

4 - وحشيگري

تاريخ در همه زمان ها سنگدلي يهود را به نمايش گذارده است. قرآن نيز يكي از خصوصيات يهوديان را سنگدلي بيان كرده است. (14) امروزه جنايات اسرائيل عليه مردم فلسطين حاكي از سنگدلي و وحشيگري يهوديان است. كاسيوس در كتاب خود در خصوص حوادث سال 117 ميلادي مي نويسد:

مطابق همين تاريخ، يهود در غرب درياي طرابلس براي كشتن رومي ها و يوناني ها به رهبري اندريا خروج كرده، همه را به قتل رساندند و خون هايشان را آشاميده ، گوشت ها شان را نيز خوردند، سپس سرها و استخوان ها را قطعه قطعه كرده، به سگ ها دادند. مردم ما را نيز مانند حيوانات به كشتار يكديگر مجبور كردند كه تعداد كشته شدگان اين جنايت به 0000/22 نفر رسيد.(15)

5- برتري نژادي و سلطه طلبي

يهوديان خود را موجودات برتر دانسته، باور دارند كه تنها آنان حق زندگي در جهان دارند . بر اين اساس قصد دارند همه دنيا را تحت تصرف در آورده و درصدد تشكيل حكومت جهاني هستند آغاز چنين حكومتي (طبق نظر يهودي ها ) از اسرائيل خواهد بود كه پس از دستيابي بر نيل تا فرات در اين راه گام هاي بزرگ تري خواهند برداشت. يهودي ها عقيده دارند كه در تورات به اين برتري اشاره شده ، زيرا خداوند خطاب به ابراهيم فرموده است: زمين را به نسل تو خواهيم داد.(16)

در برخي از قسمت هاي كتاب تلمود آمده است: روح يهودي ها از روح ديگران افضل است، زيرا ارواح يهود جزء خداوند مي باشند.

بهشت مخصوص يهود است و هيچ كس به غير از آنها داخل آن نمي شود...

بر هر يهودي لازم است كه ملك هاي ديگران را خريداري كند تا آن ها صاحب ملكي نباشند و هميشه سلطه اقتصادي با يهود باشد.(17)

6 - مال اندوزي و ثروت پرستي

از زماني كه حضرت موسي(ع) براي آوردن الواح به كوه طور رفت و سامري گوساله اي از طلا و نقره براي بني اسرائيل ساخت، تا به حال ثروت، بزرگ ترين معبود يهود به شمار مي رود . سعي يهود بر آن است كه ثروت هاي جهان را در اختيار خود داشته باشد بدين وسيله بر مردم سلطه و حكومت كند.(18)

7 - تحريف حقايق:

در قرآن آمده است : گروهي از يهود كلمات خدا را از جاي خود تغيير داده (تحريف كرده) و مي گويند: فرمان خدا را شنيده و از آن سرپيچي مي كنيم . (19)

آيات قرآن بهترين منبع براي شناختن روحيات قوم يهود و بني اسرائيل است.

پي نوشت ها :

1 - عباس قدياني، اديان و مذاهب در ايران، ص 127.

2 - عبدااالله مبلغي، تاريخ اديان و مذاهب جهان، ج2، ص 573 - 574.

3 - عباس قدياني، همان، ص 128.

4 - سير تحول در دين هاي يهود و مسيح، ص 57 و 58.

5 - عبدالله مبلغي، همان، ص 574.

6 - فخر رازي ، تفسير الكبير، ج1 ص 549؛ محمد شيرازي ، دنيا بازيچه يهود، (ترجمه سيد هادي مدرسي) ص 8.

7 - معارف و معاريف، ج10، ص 631.

8 - عبدالله مبلغي، همان، ص 632 - 635.

9 - محمد شيرازي ، همان، ص 16 ، به نقل از : اليهود في تاريخ الحضارات الاولي، ص 58.

10 - بقره (2) آيه 87.

11 - محمد شيرازي ، همان، ص 21.

12 - آل عمران، (3) آيه 54.

13 - محمد شيرازي، همان، ص 37.

14 - بقره، آيه 74.

15 - محمد شيرازي، همان، ص 18.

16 - همان، ص 38 - 39 ، به نقل از تورات، سفر پيدايش اصحاح، ص 15 و 17.

17 - همان، ص 122.

18 - همان، ص 25.

19 - آل عمران، آيه 71.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.